Signé Y.S.L

Acest articol a fost scris de ALEX LEO ŞERBAN şi a fost publicat în revista ELLE, ianuarie 2003

Un copil, pe o plaja, ridi­ca un zmeu. Ochii tuturor il ur­maresc, caci zmeul nu sea­ma­na cu al altora: este impodobit cu desene rare, ne­mai­vazute. O sclipire de culori uimitoare, ceva ca un imens fluture exotic.

Copilul il dirijeaza imperturbabil, neatent la multimea de gura-casca oprita sa-l priveasca. El imprima zmeului miscari si elanuri neasteptate, traiectorii stranii traversind cerul stralucitor de vara, la ora amiezii... Zmeul se-nalta in linii drepte, parind ca se indeparteaza, apoi revine in zboruri succesive care-l poarta tot mai sus.

Coboara din nou, lent, abandoneaza orice rigoare si se-ntoarce lenes la copilul care-l dirijeaza. Fascinatia intregii plaje pentru un zmeu poate parea ciudata, dar e cu neputinta sa nu fii subjugat de tot ceea ce-l pune copilul sa faca. Caci el poate sa se plieze oricaror miscari, sa descrie ocoluri ce se succed cu o incetineala dulce, ascultind de firul care-l leaga de copil.

Ajungi chiar sa te gindesti ca inaltarea sa vertiginoasa in imensitatea cerului l-ar putea face sa dispara pentru totdeauna. Si te intrebi cum, si prin ce miracol, s-ar putea intoarce. Brusc si fara explicatii, copilul ia zmeul cu el. Nu vrea sa devina o atractie de bilci, un simplu foc de artificii. Isi stringe pretiosul zmeu cu o tandrete nesfirsita, se indreapta spre pilcul de pini care marginea plaja si dispare.

Aceasta poveste poarta titlul „Copilul si zmeul“ si a fost scrisa de Yves Saint Laurent special pentru Catherine Deneuve. Nu mai tin minte unde am citit-o, si cind, dar stiu ca am copiat-o de mina intr-un caiet. In ianuarie anul trecut, cind YSL s-a retras din lumea modei, nu mi-am adus aminte de ea; am redescoperit-o de curind, am recitit-o si mi s-a parut ca poate fi vazuta ca o parabola a acestei retrageri... „Copilul“ este Saint Laurent, iar „zmeul“ e opera lui. O pilda emo­tionanta, pe care m-am gindit sa v-o impartasesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu