Aruncatul cu celularul şi alte sporturi de interior {Cannes, 2002}

Acest articol a fost scris de ALEX LEO ŞERBAN şi a fost publicat pe site-ul LiterNet, mai 2002

Cea mai ciudata conferinţă de presă de pînă acum a fost, miercuri, aceea a cineastului finlandez Aki Kaurismaki - prezent în competiţie cu The Man Without a Past: la un moment dat, cînd a început să-i sune celularul, finlandezul l-a scos tacticos din jachetă, s-a uitat o clipă la el şi apoi, cu un gest precis, l-a azvîrlit cît colo...! Comentariu: "Nu mă sună nimeni, niciodată, şi s-au găsit să mă sune tocmai acum!" Kaurismaki, unul din cei mai deprimaţi oameni din cîţi există pe lume, a mărturisit că, deşi viaţa nu-i oferă prea multe motive să fie vesel, n-a vrut ca filmul său să fie la fel: "E prea mult pesimism în jurul meu, de aceea m-am gîndit să nu mai adaug şi eu... E destul ca sînt eu nefericit - nu trebuie să sufere şi spectatorii!"

The Man Without a Past este o fabulă 100% Kaurismaki despre un bărbat care îşi pierde memoria ca urmare a unei agresiuni şi care - abia atunci - îşi întîlneşte şi marea iubire (interpretată de veterana filmelor lui Aki, Kati Outinen), şi-şi găseşte şi un scop în viaţă. În film apare - ca întotdeauna la Kaurismaki - şi un cîine... "De ce l-aţi botezat Hannibal?", l-a întrebat un ziarist la conferinţa de presă. "E cîinele meu!", i-a întors-o iute regizorul; "L-a distribuit nevastă-mea." Cîte duble trage, de regulă, la un film? - a fost o alta întrebare. "În general, una; este şi cea mai bună, pentru că a doua este mai scumpă, şi nu ne putem permite..." Concepţia sa despre Cinema? "La început au fost un băiat, o fată şi un zid, cu lumini şi umbre; apoi a dispărut fata, apoi a dispărut şi băiatul, mai tîrziu a dispărut zidul, pe urmă luminile... Am rămas cu umbrele!"

Dintre celelalte filme văzute pînă acum, doar
About Schmidt - regizat de americanul de 41 de ani Alexander Payne (Election) - a produs oarecare interes, nu în ultimul rînd pentru că protagonistul (Schmidt din titlu, un executive pensionat de curînd) este interpretat magistral de Jack Nicholson. "Cum a fost scena de jacuzzi cu Kathy Bates?", a fost întrebat Jack la conferinţa de presă... În film, Schmidt ajunge în casa viitoarei sale cuscre (Bates), o ex-hippy, şi - după cîteva peripeţii care storc lacrimi de rîs cu o saltea de apă - este invitat de aceasta să profite de jacuzzi... şi de ea... Nu ştiu cînd aţi văzut-o ultima oară pe Kathy Bates (o actriţă genială, altminteri!), dar să ştiţi că nu şi-a cumpărat între timp alt corp - iar în scena respectivă, cu un gest nonşalant, îşi scoate halatul şi plonjează în cadă goală-goluţă... "A fost extrem de curajos din partea lui Kathy - a răspuns Nicholson -, este evident că nu este o secvenţă flatantă pentru ea, dar a făcut-o fără să stea pe gînduri pentru că era în scenariu!" Conferinţa cu Jack & Alex a fost dintre cele mai decontractate: Nicholson nu şi-a dat aere, n-a făcut mofturi, n-a refuzat să răspundă la anumite întrebări - una dintre ele, venind de la ziarista de la Newsweek, a fost destul de obraznică: "Cum e să joci lîngă o parteneră care nu e Lara Flynn Boyle (partenera de viaţă a lui Jack)?", dar Nicholson a dat un răspuns elegant şi plin de bun simţ: "E o actriţă minunată, a fost un privilegiu să joc alături de ea!"

Dintre filmele văzute pînă acum, 10 - regizat de iranianul Abbas Kiarostami - este foarte prizat de o parte a criticilor (deşi "conceptul" - 10 cadre fixe, filmate cu o cameră digitală în maşina unei femei care stă de vorbă, pe rînd, cu 10 persoane diferite - e foarte la îndemînă...), Russian Ark al rusului Aleksandr Sokurov are, şi el, fanii lui (deşi, şi aici, conceptul este "la limită": un unic plan-secvenţă, filmat tot digital, care te plimbă prin Timp & Istorie în 1 oră 1/2 de "vizită ghidată" prin Muzeul Ermitaj...!), iar veteranii "realismului social" britanic (Mike Leigh & Ken Loach) conduc, deocamdată, cursa pariurilor pentru
All or Nothing, respectiv, Sweet Sixteen - curiozitatea, în cazul acestuia din urmă, fiind că filmul (vorbit în scoţiană) a trebuit... subtitrat în engleză pentru a fi înţeles de anglofoni!

Astăzi, joi 23, este programat filmul cel mai scandalos - se pare - al Cannes-ului: Irreversible, regizat de copilul teribil al filmului francez Gaspar Noe; în "meniu": erotismul, violenta şi violul - anal - căreia îi cade victimă frumoasa Monica Bellucci... Vă voi povesti de-a fir a păr!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu