Spiderwoman şi dreptul la replică

Acest articol a fost scris de ALEX LEO ŞERBAN şi a fost publicat în revista ELLE, iunie 2002
 
Mi s-a intimplat recent un lucru ne­maiin­timplat: dupa publicarea unei recenzii despre o carte de cinema, in revista Dilema, autoarea – nemultumita – a trimis la re­dactie un „drept la replica“...!

Ati mai pomenit „drept la replica“ dupa o cronica? Nici eu. A­dica, „replica“ la ce – la faptul ca cel care ti-a ci­tit car­tea nu te-a laudat destul? Ca nu te-a fa­cut „un Patapievici feminin“? Cum ar suna un astfel de „drept“: „recenzentul zice ca e o carte asa-si-asa, da' eu stiu ca e ge-ni-a-la!“? Singurul „drept la re­plica“ ar fi sa scrii o carte mai buna.

Alt­­minteri, inchipuiti-va ce s-ar intimpla daca toti autorii mediocri din lume ar trimite „drepturi la replica“ publicatiilor care le-au recenzat cartile, si le-ar so­ma sa le publice... Ne-am ineca intr-un ocean de macu­latura! Din cite stiu eu, drepturile la replica se dau atunci cind individul/individa in chestiune a fost facut(a) albie de porci prin referiri la persoana, caracterul moral sau viata ei privata; ele sint recursul – intemeiat – la aparare in cazuri flagrante de ultraj mediatic.

Orice alt „drept la replica“ este pura absurditate. Acum vine si partea suculenta: autoarea mi-a fost studenta, insotin­­du-ma cu tenacitatea ei telefonica pina dupa terminarea facultatii. Cu o saptamina inainte de definitivarea lucrarii de licenta (cartea in cauza), inca primeam apeluri insistente care-mi solicitau ajutorul la completarea bibliografiei...

Femeia scrisese cartea, dar nu-si „listase“ referintele! I-am indicat 2-3 titluri; unul a aparut si-n carte – semn ca autoarea a dat de el. Felicitari, dar a doua oara e bine sa nu mai apeleze: date fiind antecedentele, i-as furniza titluri care nu exista.

Intimplarea asta m-a facut sa ma gindesc la Spiderman – filmul lui Sam Raimi care iese pe ecrane in aceasta luna. In rolul titu­lar: Tobey Maguire, pustiul bunut & blindut din filme ca Legea pamintului sau Wonder Boys. Ma rog, nu e Wes Bentley – pustiul super-cool din American Beauty – care-l va juca pe Superman (mi se pare corect!), dar Maguire poate aduce un ceva ambiguu acestui rol de umblat pe pereti...

Si Ea, Spiderwoman? Cu talentul ei la „crosetat“ pinze de paianjen – lente, lipicioase si veninoase –, o vad perfect in rol pe individa cu „dreptul la replica“; ce pacat ca Hollywoodul nu-si face remake-urile la Bucuresti!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu