Iubiri ascunse ["Crouching Tiger, Hidden Dragon"]

Acest articol a fost scris de ALEX LEO ŞERBAN şi a fost publicat în Observatorul Cultural, aprilie 2001

China dinastiei Quing (începutul secolului XIX): o sabie străveche este furată din casa unui potentat; un războinic legendar îşi ascunde iubirea pentru o luptătoare, neştiind că este iubit în taină de aceasta; o tînără aristocrată promisă unui mariaj lipsit de pasiune ascunde un secret... Ecranizarea romanului în patru volume al lui Wang Lu Du, publicat la-nceputul secolului trecut.

Titlul filmului este un proverb chinezesc, care spune că, în locuri numai de ei ştiute, sălăşluiesc eroi şi legende; această "etică a tainei" e ceea ce face frumuseţea fără seamăn a acestui film de arte marţiale, care ascunde - printre cascadoriile kung-fu coregrafiate de un maestru al genului, Yuen Wo Ping - o reconstituire somptuos-rafinată a Chinei acelui timp şi două emoţionante poveşti de dragoste...

Taiwanezul Ang Lee este un regizor versatil (un fel de Stephen Frears asiatic), alternînd cu aceeaşi dexteritate comedia de moravuri interrasială & plurisexuală (The Wedding Banquet, 1993, Ursul de Aur la Berlin şi o nominalizare la Oscar), studiul savuros de personaje în linie naturalistă şi... gastronomică (Eat Drink Man Woman, 1994), ecranizarea strictă de epocă după Jane Austen (Sense and Sensibility, 1995), drama familială şi o privire plină de înţelegere inteligentă asupra lui "American way of life" de după Revoluţia sexuală (The Ice Storm, 1997), saga spectaculară & psihologică a Războiului Civil (Ride with the Devil, 1999).

În Crouching Tiger, Hidden Dragon - deşi, aparent, nu face altceva decît să transpună în imagini codurile unui gen popular (wu xia) - el reuşeşte, paradoxal, un film "cu panaş", un film "de autor": amestec de basm, feerie, melodramă şi "western" kung-fu (vezi scena de bătaie dintr-un birt indigen, cadrată şi filmată saloon-style!), postmodern cu graţie, romantic cu fineţe şi poetic cu magie (o magie, desigur orientală, dar care nu datorează nimic "efectelor speciale digitale": scenele cele mai uluitoare de imponderabilitate au fost turnate, în mod tradiţional şi "artizanal", cu frînghii!)... Dacă love story-ul dintre tînăra Jen (Zhang Ziyi, o revelaţie!) şi Lo (Chang Chen, care a jucat şi-n Happy Together al lui Wong Kar-wai) este mai pasional-spectaculos şi mai exotic-decorativ, cel dintre mai maturii Li Mu Bai (Chow Yun-fat) şi Yu Shu Lien (Michelle Yeoh) este de o puritate intensă, sfîrşind cu o declaraţie de iubire care, în felul său, echivalează sublimul din orice poveste comparabilă - de la Principesa de Cleves la Casablanca!

Un film splendid, care ascunde cîteva din cele mai ameţitoare vertijuri vizuale văzute vreodată pe marele ecran.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu